Data Estel·lar elstítolsham Dimecres 20200422
El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya envia una carta en format PDF als treballadors del seu departament.
Resum: no és important el temari ni cal carregar-los de tasques.
no sabem quan podrem tornar a obrir els centres, ni quan podrem fer la preinscripció
El conseller d’Educació Josep Bargalló Valls
Benvolguts i benvolgudes,
Aquest no és –no ho ha estat, ni ho serà- un curs normal. Quan tornàvem de les vacances de Nadal no podíem ni imaginar que ens trobéssim en la situació que vivim. Ni tan sols quan vàrem decretar el tancament preventiu de tots els centres el 12 de març.
El cert és que ens trobem en ple tercer trimestre i tenim poques certeses. Que el curs acabarà el juny, com estava previst, això sí, però no sabem quan podrem tornar a obrir els centres, ni quan podrem fer la preinscripció, ni quan tindrem establerts els grups i el professorat necessari per al proper curs. Estem treballant diversos escenaris, seguint les indicacions de les autoritats sanitàries i les previsions dels experts en epidemiologia i salut pública. Són escenaris prou diversos en el temps i en la metodologia, però estem preparats per poder fer efectiu el que calgui quan calgui.
Mentrestant, les incerteses no ens poden deixar de treballar el nostre dia a dia. Ho hem fet, tots i totes, des del primer moment. Per començar, us vull agrair el vostre esforç i la vostra dedicació. No ha estat fàcil i no és fàcil. Confinats com esteu, allunyats físicament del centre, dels companys i companyes, de l’alumnat... Amb la dificultat de viure aquest dia a dia a casa –amb tots els problemes que això comporta a cadascú-, amb familiars o amistats afectats per l’epidèmia... I amb la necessitat d’atendre l’acció educativa amb els vostres propis recursos. Ens hem de preparar per a futures situacions semblants a la que vivim i aquesta és una qüestió que haurem de preveure, però ara ens és impossible.
El primer que vàrem fer, l’endemà del 12 de març, va ser treballar per garantir l’alimentació corresponent a les beques menjador als 144.000 alumnes que en tenen dret. No va ser tampoc fàcil, gens fàcil, ni trobar com, ni que arribés a tothom, ni que no fos una solució logística que calgués anar repetint cada vegada que s’ampliés el període de confinament i tancament dels centres. A hores d’ara ja duem tres càrregues de les targetes que en garanteixen la percepció econòmica.
Després, també hem hagut de treballar per garantir que l’alumnat que no podia –no pot- connectar amb el centre i el seu professorat ho pugui fer. Tampoc no ha estat fàcil trobar la via ni crear la logística. La bretxa digital és, abans que res, el resultat d’una bretxa social, econòmica i cultural, però no ens podem permetre de no intentar de redreçar-la i aconseguir que les desenes de milers dels nostres alumnes que no tenen connectivitat –o no la tenen suficient o els manca dispositiu- la tinguin, sempre que sigui factible i possible. Totes aquestes operacions d’atenció als més vulnerables no només són difícils d’establir i d’organitzar, sinó que necessiten d’una inversió que no teníem pressupostada –ni en l’imminent futur pressupost de 2020-, però això no ens podia aturar, perquè l’emergència sanitària i social també és pressupostària.Estem en ple tercer trimestre i el que ens cal és poder acompanyar l’alumnat, tot l’alumnat, que viu el confinament segurament encara amb més incertesa i dolor que nosaltres. Ells i elles encara no han pogut sortir de casa en cap moment. Nosaltres, si la salut ens ho ha permès, hem pogut sortir a comprar o a atendre alguna necessitat bàsica, però ells i elles encara no han pogut viure cap d’aquests moments de petit respir. Necessiten que els acompanyem i que els ajudem. Per això, no és important el temari ni cal carregar-los de tasques. Us adjunto, al final d’aquest mail, les instruccions acurades que hem establert per a cada ensenyament, etapa i nivell.
Hem fet instruccions diverses en aquest temps de confinament, des de gairebé l’endemà mateix fins a avui. Les hem traslladat a les Juntes de Directors i a les direccions dels centres i les hem anat penjant al web del Departament i al portal de Centres, però sé que potser no us han arribat a tots i a totes més enllà d’algun resum o no sempre heu tingut l’oportunitat d’entrar als nostres portals. Per això us les adjunto.
Recordeu que no hem de replicar el curs presencial per via telemàtica, que el treball competencial fet a casa ha de ser diferent que fet a l’aula –ho estem aprenent tots i totes a marxes forçades-, que no hem de carregar l’alumne amb una tasca rere l’altra, que tots els nostres alumnes tenen ara limitacions personals i específiques –dels més vulnerables als que es troben en un entorn més favorable... Els hem d’acompanyar, ajudar i guiar. I tot el que puguin fer ara –que no podrà ser el mateix en cada alumne- ha de sumar en positiu respecte al que havien fet en les dues primeres avaluacions, però que mai els podrà restar o perjudicar. Potser m’ho heu sentit dir: res del que ha passat des del 12 de març els ha de fer suspendre –si em permeteu utilitzar un llenguatge més aviat convencional. No és un curs normal. En això tampoc.
Us deixo, doncs, les instruccions per a l’acció educativa d’aquests mesos i els criteris d’avaluació del curs. I torno a agrair-vos la feinada que feu, la dedicació que teniu per als vostres alumnes, les iniciatives que esteu tirant endavant... Com supereu l’adversitat amb la vostra professionalitat i el vostre esforç.
I us desitjo, més que mai, salut per a vosaltres i la vostra gent.
Barcelona, 20 d’abril de 2020
A continuació envia un Recull de normatives.
1/8
Recull d’ordres, instruccions, mesures, orientacions i recursos durant el COVID-19
1. Instruccions i orientacions del Departament d’Educació per a la docència i l’avaluació en la situació de confinament
Les orientacions dirigides al professorat es troben indexades al portal Xtec, dins l’espai “Recursos”: http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/orientacions-confinament/
Us poso, en primer, lloc, les dues darreres en ser publicades, que especifiquen què fer en aquest tercer trimestre i clarifiquen els aspectes relatius a la docència i l’avaluació en aquells nivells i aquelles etapes que ho requereixen. També els criteris de planificació pel que fa a FP i ensenyaments de règim especial, que ho complementen i vàrem publicar prèviament. Seria bo que llegíssiu atentament les que fan referència als ensenyaments, etapes i nivells que us pertoquen. (Demà en publicarem unes altres d’específiques per educació especials, que trobareu al portal)
1.1 Instruccions per al desenvolupament de l’acció educativa i l’avaluació en el tercer trimestre dels alumnes en els centres on s’imparteixen els ensenyaments del segon cicle d’educació infantil, primària, secundària obligatòria i batxillerat davant la prolongació del període de confinament pel Covid19.
20/04/2020
−
1.2 Instruccions sobre l’avaluació de l’alumnat dels ensenyaments de Formació Professional i de Règim Especial davant la prolongació del període de confinament pel Covid19
20/04/2020
−
1.3 Criteris per al desenvolupament de l’acció educativa i l’avaluació en els centres on s’imparteixen els ensenyaments de formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments artístics superiors davant la prolongació del confinament pel Covid19
03/04/2020
−
1.4 D’altres del Departament d’Educació.
També us adjunto totes les publicades prèviament, en un recull endreçat per data de publicació, de més antiga a més recent. Recordeu que les primeres es varen publicar
2/8
en un escenari on el tancament dels centres era per 15 dies (del 15 al 30 de març) mentre que la situació actual ha fet iniciar el 3r trimestre de manera no presencial i sense previsions de data per a efectuar la reobertura dels centres.
Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus. Educació infantil, primària, secundària i formació d'adults
19/03/2020.
Inclou orientacions generals, per a educació infantil, primària, secundària i formació d’adults. Per norma general, les activitats han de contribuir al desenvolupament de l'autonomia personal de l’alumne (gestió del temps, autoregulació, presa de decisions...) i ser significatives per a l'aprenentatge. Poden consistir en la realització d'activitats d'observació i de contrast d'elements propers a la realitat de l'alumne, de cerca d'informació, de lectura, lúdiques…
Cada centre gestionarà el treball dels alumnes durant el tancament. S'ha d'evitar la realització de tasques repetitives, no contextualitzades o d'una durada excessiva.
Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus. Ensenyaments de formació professional, règim especial i artístics superiors
25/03/2020
Ensenyaments de Formació Professional. Adaptem la metodologia i l’avaluació a aquestes noves circumstàncies perquè la capacitació de l’alumnat no es vegi minvada. Les activitats han de complementar l’adquisició dels resultats d’aprenentatge de cadascuna de les unitats formatives. La proposta de tasques formatives permetrà als alumnes aprofundir potenciar el desenvolupament de les capacitats lligades a la responsabilitat i organització del treball, així com a l’autonomia i a la resolució de problemes; intensificar el treball en equip com a metodologia i millorar la seva competència digital. En el marc de la seva autonomia, cada centre educatiu gestionarà el treball competencial dels alumnes durant el tancament dels centres educatius. Cal tenir en compte que l’aprenentatge competencial en els tallers i les aules tècniques és difícilment substituïble.
El document fa recomanacions i dóna recursos per a tots i cadascun dels itineraris formatius específics, cicles formatius de formació professional, programes de Formació i inserció, cicles formatius de formació professional bàsica.
Ensenyaments de Règim especial. Facilitem eines i estratègies per desenvolupar les competències de cadascun dels ensenyaments entenent que cada centre educatiu, en el marc de la seva autonomia, gestionarà el treball competencial dels alumnes
3/8
preveient el format més adient per coordinar i regular les activitats en el context de treball i d’estudi que consideri oportú.
El document proposa principalment estratègies i recursos per facilitar el procés formatiu del professorat i el procés formador de l’alumnat els ensenyaments esportius, arts plàstiques i disseny, arts escèniques, música, dansa i d’idiomes.
Ensenyaments artístics superiors Cada centre ja disposa dels seus canals de comunicació amb l’alumnat per impartir el títol superior i/o màster que ofereixen. Es demana als centres que adaptin la seva proposta acadèmica i docent per donar resposta a l’alumnat mentre duri aquesta situació excepcional.
Criteris per al desenvolupament de l’acció educativa i l’avaluació dels alumnes en els centres on s’imparteixen els ensenyaments del segon cicle d’educació infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat i formació d’adults, davant la prolongació del període de confinament pel Covid19.
31/03/2020
Davant l’ampliació del confinament és recomanable donar continuïtat a l’activitat formativa per ajudar a mantenir els hàbits i el procés d’aprenentatge amb propostes educatives que arribin a tot l’alumnat. Les activitats dissenyades pels equips docents s’han d’orientar a desenvolupar les competències bàsiques. Cal evitar replicar el treball que es fa en els centres i, per tant, la transposició directa dels horaris setmanals. És convenient defugir de la necessitat i la pressió d'acabar els programes.
Les qualificacions corresponents a la segona avaluació s’obtindran a partir de les observacions i indicadors recollits fins al 12 de març. El període comprès entre el 12 de març i el 13 d'abril no es considerarà, en cap cas, ni lectiu ni qualificable.
En referència a les PAU, les comissions de matèria corresponents determinaran la manera de flexibilitzar el contingut de les proves a fi d'evitar perjudicar l'alumnat en relació amb les qualificacions d’aquestes proves.
Orientacions referents al tercer trimestre per als serveis educatius a causa del tancament dels centres educatius pel coronavirus
08/04/2020
La pandèmia provocada pel Covid19 requereix una reorganització de les tasques habituals dels serveis educatius per adaptar-les a la situació de confinament i suspensió temporal de l’activitat educativa presencial.
4/8
Aquesta situació demana, més que mai, l’acompanyament i l’assessorament als centres, al professorat, a l’alumnat i a les famílies, amb especial atenció a l’alumnat i les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat social. També cal flexibilitzar les respostes educatives i ajustar els procediments a les situacions imprevistes.
La situació de confinament dels i les alumnes pot venir acompanyada, en alguns casos, de les dificultats d’accés a internet. En aquest marc, s’ha de continuar posant a disposició de la comunitat educativa totes aquelles actuacions que permetin facilitar la personalització del procés d’aprenentatge en un context d’equitat, qualitat i accessibilitat per a tot l’alumnat i, especialment, per a aquell més vulnerable i amb més necessitats educatives.
En aquesta situació extraordinària, els serveis educatius han de prioritzar les actuacions d’atenció a l’alumnat i a les famílies; de suport als centres educatius i al professorat; d’assessorament en l’ús de les tecnologies digitals i en recursos didàctics i propostes pedagògiques; en formació planificada i en desenvolupament; en formació extraordinària; manteniment de coordinacions amb les xarxes territorials; de tancament del curs 2019-2020 i preparació de la preinscripció per al curs 2020-2021 i la represa presencial del curs i/o l’inici del curs 2020-2021.
Resolució de la Direcció General de Currículum i Personalització referent a l’alumnat de batxillerat que cursa, aquest curs 2019-2020, la matèria específica d’Estada a l'empresa i que no podrà realitzar el total d’hores de pràctiques a l’empresa a causa dels motius de prevenció en relació amb el COVID19
09/04/2020
Proposa diverses alternatives a la direcció del centre educatiu si abans de la data de finalització del curs 2019-2020 no ha estat factible realitzar les hores mínimes de pràctiques mínimes (fixades en 70 hores):
Alumnat de 1r de batxillerat
a) esperar que la situació es normalitzi parcialment i valorar si, al llarg de
l'estiu, es pot realitzar de manera efectiva aquesta part pràctica. En aquest cas, l'avaluació correspondrà a la junta extraordinària del mes de setembre.
b) Suposant que no sigui possible l’anterior aquesta part pràctica s'ha d'ajornar i s’ha de desenvolupar en el curs 2020-2021, aconsellant que es cursi durant el 1r trimestre o quadrimestre.
Alumnat de 2n de batxillerat
a) Si l'alumnat ja ha cursat el 50% o més del mínim de les hores establertes
l'avaluació ha de tenir en compte l'informe prescriptiu que s’elabora a la meitat del període estipulat en l’acord entre el centre i l’empresa.
5/8
b) En cas que l'alumnat no hagi cursat el 50% del mínim de les hores establertes, l'avaluació s’ha de fer atenent l'informe que ha de redactar el tutor o tutora i per al qual es tindrà en compte, a més de la valoració de les activitats teoricopràctiques, l’elaboració d’un treball que proposarà el mateix tutor o tutora, el qual ha de versar sobre el món de l'empresa i ha de suposar una càrrega de treball proporcional a les hores de pràctiques que l’alumne o alumna encara no ha fet.
Criteris per a l’acció educativa en els centres amb estudiants en pràctiques del Màster de Secundària o de les Facultats de Magisteri davant la prolongació del període de confinament
15/04/2020
Sobre la integració dels estudiants en pràctiques que no hagin finalitzat el seu període prescriptiu en la dinàmica no presencial dels centres. (Document tramès a les direccions, no publicat)
2. Mesures preventives, de protecció i organitzatives
Instrucció 2/2020, d’11 de març, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb motiu del coronavirus SARS-CoV-2
11/03/2020
Estableix mesures per als empleats públics, personal d’administració i tècnic i personal laboral que presta serveis a l’Administració de la Generalitat, que es puguin veure afectats pel tancament de centres educatius o d’atenció a persones dependents. També estableix l’obligatorietat d’aprovar plans de contingència departamentals, que s’hauran d’adequar a l’evolució de l’epidèmia i s’atendran a les instruccions i directrius de les autoritats sanitàries i de l’evolució del pla d’emergències PROCICAT.
Instrucció 1/2020, de 12 de març, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació als centres i serveis del Servei d’Educació de Catalunya amb motiu del coronavirus SARS-CoV-2
12/03/2020
Recull de mesures organitzatives en el context de les decisions adoptades pel PROCICAT i d’acord amb la Resolució SLT/719/2020, de 12 de març, per la qual s’estableix el tancament de tots els centres i serveis del Servei d’Educació de
6/8
Catalunya, sempre segons l’evolució de l’epidèmia i atenent les instruccions i directrius de les autoritats sanitàries.
Les mesures són aplicables al personal docent, d’atenció educativa, d’administració i serveis, tècnic i laboral que presta serveis al departament d’Educació i als seus organismes autònoms, consorcis, fundacions i entitats de dret públic i es recomana que les mesures també siguin adoptades a tots els centres i serveis del Servei d’Educació de Catalunya de titularitat municipal o privada.
Aquesta instrucció estableix el tancament de tots els centres i serveis educatius del Servei d’Educació de Catalunya amb independència de la titularitat pública o privada del centre o servei i el seu sistema de finançament.Estableix també la suspensió dels serveis de transport i de menjador escolar.
Pel que fa al personal que presta serveis en centres i serveis educatius aquest ha de romandre disponible dins la seva jornada laboral habitual i mantenir oberts canals de comunicació amb els serveis del Departament d’Educació, el personal i les famílies dels centres.
Aquesta instrucció 1/2020 es va complementar amb una Nota informativa en relació al seu apartat 2.2, de 7 d’abril de 2020.
Instrucció 3/2020, de 13 de març, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb motiu del coronavirus SARS-CoV-2.
13/03/2020
Dona pautes per a la regulació del teletreball, l’atenció al públic, entre d’altres, i estableix les mesures preventives i de protecció a adoptar als llocs de treball.
Pla de contingència del Departament d’Educació
Actualitzat a 7/04/2020
Recull les mesures organitzatives a adoptar per les diferents unitats del Departament i estableix quins són els serveis bàsics o estratègics per donar resposta a la necessitat de prevenció i control de la infecció.
3. Altra documentació
−
7/8
• Recull de recursos per al professorat i d’activitats d'autoaprenentatge al portal Xtec: http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/actuacio-extraordinaria-activitats-autoaprenentatge/
• Adopció de mesures urgents per respondre a l’impacte econòmic. Pàgina 12, article 8: Gestió de beques menjador. Pàgina 13, article 10: Calendario escolar en la enseñanza obligatòria.
Real Decreto-ley 7/2020, de 12 de marzo, por el que se adoptan medidas urgentes para responder al impacto económico del COVID-19. BOE – 12/03/2020
• Declaració de l’estat d’alarma. Pàgina 4, apartat 9: Medidas de contención en el ámbito educativo y de la formación.
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.
BOE – 14/03/2020
• Suspensió de les obres públiques, amb afectació al RAM de les escoles i al manteniment dels edificis escolars per part dels Ajuntaments.
ACORD GOV/54/2020, de 27 de març, pel qual s'acorda la suspensió dels contractes d'obres de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, amb l'objectiu de reduir riscos de propagació del COVID-19.
DOGC – 28/03/2020
• Contractació d’alumnes que hagin finalitzat els estudis de Formació Professional de tècnics auxiliars d’infermeria però que encara no disposa del títol expedit. Pàgina 4, apartat 3
Orden SND/319/2020, de 1 de abril, por la que se modifica la Orden SND/232/2020, de 15 de marzo, por la que se adoptan medidas en materia de recursos humanos y medios para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.
BOE 1/04/2020
Entrevistes conseller d’Educació:
8/8
https://www.publico.es/public/bargallo-els-centres-escolars-no-reobrin-tots-alhora.html
https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/el-mati-de-catalunya-radio/josep-bargallo-si-la-preinscripcio-no-es-fins-al-juliol-la-part-lectiva-sera-una-mica-mes-tard/audio/1069004/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada