20200309

Opacidad catalana, opacidad vallesana: de trenes

Data Estel·lar ningúnoenparlapuntcat Dilluns 20200309

Sembla que sempre estigui amoïnat o enfadat.. és perquè, en intentar rebre informació, es rep deformació.

Així és quan llegeixo una cosa sense rètols, sense cartells, i no diré sense debats perquè això està plenament prohibit a Sabadell, Barberà i el Vallès: es tracta de la línia orbital ferroviària que sembla que està parlada en secret i a les fosques i antidemocràticament des del 2005, del 2008 (veure SomMollet) i amb partides de pressupost de l'Estat des del 2019...

Txt de SomMollet:

Després de l’informe favorable de la Comissió d’Urbanisme de Catalunya i la Comissió d’Urbanisme de Barcelona, ha quedat aprovat el pla director de la Línia Orbital Ferroviària unirà Vilanova i Mataró en un recorregut de 120  km que passarà pels municipis següents: Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca del Penedès, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d’Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Esparreguera, Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Mollet del Vallès, Montmeló, Parets del Vallès, Granollers, la Roca del Vallès, Argentona i Mataró.   

Sona bé, sempre que això sigui un metro amb freqüència de metro i que abarqui barris, urbanitzacions, polígons industrials (amb més d'una estació a cadascú) i zones de serveis tipus hospitalàries, sino fos perquè, quan un diu: que al Vallès hi ha tanta o més població que que la que hi havia a Barcelona quan es va començar a construir el metro, TOTS ELS PARTITS POLÍTICS, tots els polítics, tothom que es creu intel·lectual o dels que sap coses, tothom mira cap a una altra banda. et miren com un boig i passen del tema. Un metro al Vallès, i ara.. tret de la marca "Metro del Vallès" que vol dir "metro dels rics" perquè esquiva convenientment Campoamor i Badia, no sigui cas que  els pobres embrutin els rics. Efectivament, hi ha hagut una porció de viatgers que han agagat els ferrocates per no tacar-se amb els considerats més pobres, a veure si els arribava alguna herència, o alguna feina bona. O allò de, segons de quin barri siguis, no t'agafen per a la feina, o segons per quin mitjà de transport vinguis, et miraran millor (sous, tracte, ascensos, renovació de contractes).

La Wikipedia va permetre escriure aquest relat de ciència ficció:
Santiga és una estació de ferrocarril en projecte que s'ubicarà a l'est del municipi de Barberà del Vallès, a la comarca del Vallès Occidental. A l'estació hi pararan trens de la futura línia Orbital Ferroviària (LOF), i se situarà al bell mig del polígon industrial Santiga, a la rotonda que uneix les avingudes d'Arraona i del Castell de Barberà amb el carrers Llobateres i Serra de la Salut.[1][2]
D'això no n'he sentit a parlar mai. No he vist un rètol, un cartell, un tríptic, una propaganda, una queixa, una alegria o una opinió escèptica sobre això. Temps de silenci: Del 2005 al 2020... és molt de temps per al silenci.


Campanyes electorals, alcaldes a kilos. No he vist ni un esment en cap programa electoral, en cap periòdic de propaganda municipal de cap localitat vallesana, en cap cartell institucional ni veïnal ni de cap plataforma.

UN DIA A VEURE SI EM POSO A FER UN MAPA D'ESTACIONS DE METRO PER AL VALLÈS AMB LOCALITATS, BARRIS I POLÍGONS INDUSTRIALS PER POSAR NERVIOSOS ALS QUE COBREN PER FER EL MATEIX.

Passaria per l'única zona de camp que queda, que és una zona falsa perquè l'Ajuntament de Barberà del Vallès, amb tots els seus partits, coalicions i alcaldes accepta, contra els veïns, que es digui "Ronda Interpolar Martorell-Granollers". És trist que els últims llocs anomenables camps, amb vegetació, i un cop nets de brossa, siguin només aprofitables per als grans contractistes i corruptors per a fer autopistes. Trist també que ningú no digui que també hi faran un estrany tren "amb vies que se soterrarien"

L'històric periodista Josep Ache a El Dia de Sabadell explicava le 20190118, sobre los no-natos presupuestos del primer gobierno de Pedro Sánchez, tumbados por sus fieles aliados de ERC. Del següent text, el fosforit i els textos en clàudators (corchetes) són de la Maginoteca:

El tren Sabadell Sur-Santa Perpetua, y la Ronda Sur de Sabadell, entran en los presupuestos del Estado


Es el “pinyol” para Sabadell, de los presupuestos del Estado, ahora en trámite. Incluyen por primera vez una partida para poner vías de tren entre Sabadell-Sur y Santa Perpetua, Sobre esos railes, que desde luego irán soterrados, pasaría además la Ronda Sur de Sabadell, cuyas reservas de suelo están límpias y vigentes desde hace 60 años. Ahí, lo que haya edificado es a precario.
El enlace ferroviario Sabadell Sur-Santa Perpetua, en el sistema de Cercanías-Rodalies de Renfe, se concretó en 2005 dentro de la idea del Ferrocarril Orbital Mataró-Vilanova, con Sabadell, Granollers y Martorell en medio. Se trata de un recorrido que en parte aprovecha las vías existentes, y en otras partes como ésta supone enlaces nuevos. Viene a ser el paralelo, en trenes, del Quart Cinturó, autopista polémica donde las haya. De los trenes se habla menos. [y aún está lo de destruir el bosque de Can Deu con esa autopista]

El tren Sabadell Sur-Santa Perpetua, y la Ronda Sur de Sabadell, entran en los presupuestos del Estado 1
El trazado del “Ferrocarril Orbital (Territori.cat)

Desde 2005, cuando se alumbró la idea, el alcalde Josep Majoral, de Granollers, y también los que se han sucedido en Santa Perpètua, la han animado de manera notable, y así consta. En Sabadell, mientras, se trabajó en la trastienda, con menos aparato mediático, pero con proyectos más concretos y, además, pactados con el Ayuntamiento de Barberà del Vallès. [OSEA: OPACIDAD CONTRASTADA mientras construían todo lo posible en los aledaños, desde Ikeas hasta blocazos de pisos como los que Barberà había criticado sobre Badia: ESPECULACIÓN INMOBILIARIA]


El  tramo ferroviario Santa Perpètua-Sabadell Sur, aprovechará reservas de suelo para rondas de Sabadell, debidas a Marcet más en la Diputación que en la alcaldía, hace 60 años. Hace 10, con la idea del Ferrocarril Orbital, se vio una solución: El tren abajo y la ronda arriba. [lógicamente, opadidad:  preguntad a ver quién lo sabe y quién lo ha querido contar: ¿los coches por encima? pues los Ana del Frago del PSC y demás partidos como PCPB hablaban, como mucho, de "soterrar los coches", y siempre como diciendo que eso es lo que había, como si la democracia no existiera, que, en fin, igual es que no, y que ellos no podían [no querían, no les importaba, deseaban lo contrario] hacer nada] de ahí se encargó un anteproyecto, acordado entre Barberà y Sabadell. Barberà ganaría más tren y un mejor acceso a la autopista C58.
El anteproyecto se le encargó, en concreto, al ingeniero Manuel Herce, autor del Nus de la Trinitat y del Quart Cinturó. Da igual si, en Sabadell o Barberà, aquel proyecto sigue en un cajón. Este es un tema no solo municipal, y poco pueden hacer ambos ayuntamientos a parte de tenerlo en cuenta, [DEMOCRACIA CERO: PARTICIPACIÓN NULA, INFORMACIÓN INEXISTENTE] pensar en ello y, si acaso, hacerlo valer ante los gobiernos competentes y por ello capaces de asumir la inversión,
De ahí la novedad, y noticia por ello. Que, por primera vez, el tramo ferrovario Sabadell Sur- Santa Perpetua esté,en la propuesta para los prespuestos generales del Estado presentada por el gobierno de la Nación a las Cortes Generales. Aunque sea solo con una dotación de 50.000 euros para estudiar el tema. Es lo que, en el argot parlamentario, se llama “crear una partida“.
El enlace Sabadell Sur-Santa Perpetua, también tiene valor por si mismo. Sería un tramo muy corto, no precisa grandes expropiaciones, toda vez que seguiría reservas de suelo afectadas hace más de 60 años, las de la Ronda Sur de Sabadell para la cual sería un desatascador.
Por aquí se empieza. El Quart Cinturó, la autopista, lleva décadas enlazando partidas en los presupuestos, y durante años sin traducirse a menudo en inversiones Una cosa es la intención, e incluso la dotación presupuestaria, y otra las decisiones de instituciones locales y autonómicas afectadas. Entre el ofrecer y el recibir, también puede ir el rechazo.
El Ferrocarril Orbital, de Mataró a Vilanova pero de Sabadell a Santa Perpètua asimismo, nació en la Generalitat con el tripartito de liderazgo socialista. En 2005 , cuando se hizo público, se dijo que en 2025 la idea podía estar realizada. A efectos de programación de inversiones, se incluyeron partes del proyecto en el Pla Director d’Infraestructures de la Generalitat, algo más decisivo. Los programas de inversiones cuentan más que los proyectos.
Hay objeciones respecto a este enlace Sabadell Sur-Santa Perpètua, entre las líneas R3 (Barcelona Manresa), por Sabadell, y R4 (Barcelona-Granollers-Vic-Puigcerdà), por Santa Perpètua. Apenas poco más abajo, por Cerdanyola, pasa otro ramal de Renfe, totalmente infrautilizado, el de la R 8 entre Martorell y Mollet que, en su inicio, se llamó “tren nuclear“.
Se dijo que se este ramal (R8) se construyó para transportar a Francia residuos nucleares de Ascó y Vandellós sin atravesar Barcelona. Cierto o no [si eres periosta desde hace 50 años y no lo sabes... plánteate lo tuyo], en más de 20 años solo se utilizó para mercancías, a pesar que de buen principio se construyeron estaciones para viajeros: la de la Universidad Autónoma, muy visible también en su degradación y reconstrucción posterior, o la de Baricentro, que existe [es subterrénea y solamente se ve en fotos de misterio: real] aunque sin uso.
Pero el enlace Sabadell Sur-Santa Perpètua, también tiene valores por si mismo. Sería un tramo muy corto, de apenas 6 kilómetros. No precisa grandes expropiaciones, toda vez que seguiría reservas de suelo afectadas hace más de 60 años, las de la Ronda Sur de Sabadell para la cual sería un desatascador. Y ahí el proyecto de tren y ronda, ahora en algún cajón municipal,
Y, en aspectos no menos sensibles, forma parte de un proyecto mayor, el del Ferrocarril Orbital Mataró-Vilanova (Quart Cinturó ferroviario), y a la vez daría servicio a una zona de gran demanda de movilidad, con la Universitat Autònoma, Sabadell y el Vallès Oriental, pero también Badia del Vallès además de polígonos como el de Santiga o Can Salvatella. [fíjense como es la ideología burguesa: lo importante es al UAB, lo de Badia queda como un "también" y lo de los polígonos industriales, por tanto, obreros, con el mismo "también", como diciendo, que si ahí no hay 2 estaciones por polígono, no pasa nada, com si no hay ni una; nótese que el proyecto no habla de Polinyà y sus polígonos y no se hablará nunca de un enlace lógico con Castellar ni Palau por ningún lado]
En los presupuestos propuestos por el gobierno presidido por Pedro Sanchez (PSOE) van 50.000 euros para empezar a proyectarlo. Hoy viernes, estará en Sabadell José Zaragoza, diputado por el PSC, precisamente para explicar los presupuestos, en la oficina del grupo municipal de su partido en rueda de prensa. Y antes o después, es de suponer que también en la alcaldía.

Sabem que la zona de la Creu de Barberà-Campoamor és una zona cobejada per la Nova Bombolla Especulativa: d'aquí les ganes de l'alcadessa Farrés de triturar el Merca-80 i fer-ne un teatre (gentrificació) per acaba fent una ona expansiva de nous gratacels cars, començant pel camp de futbol al qual se, amb altres alcaldes se li van treure convenientment les porteries fa anys, per convertir-lo en un solar que s'omplís de brutícia (cosa que afortundament no ha passat encara: que si ha de passar, ja veuran com) i aprofitant que molt solars i cases de la Creu estan en mans d'especuladors ignots. Són models de societat odiosos: no és el meu.

Sospitem que tot això sigui part del mateix complex d'especulació urbanística.

Això va ser al gener del 2020, ara anem la 20200305 a Isabadell, amb un article signat per Manel Larrosa. És aquí on m'assabento de l'existència d'aquest projecte. De nou: textos en groc i els textos en clàudators són de la Maginoteca:


PEMV: el Pla Espuri de Mobilitat del Vallès’, per Manel Larrosa


ARTICLE D’OPINIÓ
Manel Larrosa, arquitecte i urbanista
Tres anys d’elaboració per a un horitzó de sis. Massa cuina per a un plat: se’ns ha passat l’arròs. Potser hauria estat millor començar per un paper de treball al primer any, fer camí, aplicar i completar el document gradualment, però no ha estat. Es volava massa alt per poder aterrar!
És mal assumpte un pla del qual dos terços de les inversions depenen del Ministeri de Foment, un incomplidor compulsiu, com sabem des de fa dècades i de tots els plans que l’han l’afectat. No hauria estat millor separar el que podem assegurar aquí del que allà demanarem? I per què s’han calculat uns suposats efectes beneficiosos que no es produiran amb l’incompliment assegurat del Ministeri? En canvi, era millor haver avaluat allò que pot succeir només amb el nostre propi esforç. Per què no separar clarament allò segur d’allò que reivindiquem, en comptes de creure’ns un menú contradictori de somnis i petites realitats?
I perquè somien truites? Com per exemple amb un tram del Ferrocarril Orbital (Sta. Perpètua – Barberà -Sabadell), una costosíssima obra sense cap sentit de servei i que pressuposa la major inversió de totes les llistades? Amb el node de rodalies entre la R8 i la R4 es fa el mateix servei i no cal duplica [aquest no s'ha passat deu anys fent transbords o va  treballar del centre a al carrer del costat]. Si ara a la R8 hi ha un tren a l’hora… a quants n’aspirem entre R8 i Orbital? [doncs a 1 cada deu minuts, dic jo, un cada 15 minuts] Millor concentrar que dispersar. Posats a triar, és molt millor optar pel tram de Granollers a Mataró, que completaria xarxa i serveis i oferiria un contrapès al Vallès Oriental, sempre deixat en segona fila. [això d'obligar a escollir sempre és interessant perquè és dir: no hi ha diner i se'ls ha de quedar un altre, quan sabem, des dels temps de les banderes i els llaços quan no des d'abans, que hi ha diners a dojo pel que es vol]
Per què es deixa de banda el node de la R8 amb la línia R3 de Vic? Potser perquè indissimuladament es vol suprimir un tram de línia fusionant-lo amb la R2? Tot hi apunta, per tant silenci trampós. Haurem d’anar a Barcelona per aquesta enllaç? [el problema de la no-xarxa de no-mitjans de transport col·lectiu interurbans és que només serveixen per anar a Fabra i Puig o a la Plaça Catalunya: aquest centralisme barceloní és una gran llosa que ens ofega] I això no és cosa del Vallès, perquè és de país en la relació del corredor prelitoral amb l’interior.
Per què la típica barreja de serveis i inversions? Perquè no tocar de peus a terra i haver començat pels serveis i completar amb inversions puntuals per a la seva millora? Perquè no hi ha cap opció de gestió del trànsit a les autopistes? Velocitat, avançament de camions, accidents, emissions…
Si la major part dels efectes positius dependran de la xarxa de Bus Ràpid proposada, llavors perquè no haver ja fet els primers passos? Per altra banda més que evidents.
Copiar un document de FEM Vallès sense citar la font és plagi però, per contra, si es cita es fa innovació! El PEMV no innova, en molts punts… plagia.
Per què tant formalisme de pla, amb un contingut molt aparent, però tan lleuger? Hi ha de tot, no hi manca res: bicis, millora de l’aire, més transport públic i més oferta vial… i miracles: uns quants busos, però també més ciment en carreteres i tot millorarà? O, més aviat, tot és susceptible d’empitjorar…
I com es governarà, amb quina autoritat? Silenci absolut: gran govern a l’àmbit metropolità de Barcelona (l’Àrea Metropolitana, AMB) i fum als perifèrics. [l'AMB és el gran ens tecnocràtic antidemocràtic que s'està enduent tots els diners de localitats governades per idiotes que no volen ser menjats per Sabadell: la ciutat és el Vallès Occidental o és una pedania oblidada de Barcelona: llocs com Cerdanyola o Barberà han escollit ser una colònia que paga car pertànyer a Barcelona]

INSERT també d'un article de Josep Ache del 20200205 sobre una conferència de l'arquitecte Josep Maria Carrera a la Fundació Bosch i Cardellach:

Lo indican cifras rotundas. En puestos de trabajo, Barcelona supera ya los 1.100.000, uno de cada tres empleos en toda Catalunya, mientras los barceloneses que viven y trabajan en su ciudad suman apenas 700.000. Casi medio millón de personas salen y entran así a diario de la capital catalana para ir de su casa al trabajo y viceversa. Además, este desequilibrio va al alza desde hace al menos quince años. Centro y periferia, cada vez más contraopuestas. (...)
“Barberà pasó a formar parte del Àrea Metropolitana, pero su sistema urbano no deja de ser el de la comarca de Sabadell”, constata. No obstante, aun siendo un ente arbitrario y les limite competencias urbanísticas, entre los municipios del Àrea tampoco hay afanes de “brexit”, destaca Rafa Bellido que en Sant Feliu de Llobregat es el homólogo de Jordi Llonch, éste entre Barberà y Sabadell. El orden metropolitano ha hecho más que reducir caos.

Finalment, per què Calvet, un conseller indepe, pacta amb el Ministeri el Quart Cinturó, fent veure que no hi és i alhora que sí que hi és ? Per què es traslladen al Ministeri unes necessitats purament locals, com és connectar la Ronda Oest de Sabadell amb la carretera de Castellar, ambdues de la Generalitat..? Fet que allunya una solució urgent que ens apareix combinada amb fer-nos combregar amb rodes de molí: si vols treure trànsit local empassa’t una autovia ministerial. Poc ètic, gens estètic i molt maldestre per part d’un candidat a presidenciable.
I malgrat tot, parlem del Vallès!, per primera vegada disposem d’un Pla específic. Benvingut sigui! Aplaudirem qualsevol cosa que se’n concreti, acostumats com estem a la pobresa més absoluta.
Foto portada: Larrosa, en una ponència a Fira Sabadell. Autor: David B.

Ara anem al 2010, amb ElPuntAvui que deia que "quedava en mans de l'Estat" allò que la Generalitat ha passat de fer amb les competènciesn i els diners amplis que tenia d'ençà de l'Estatut de 1979 i d'acord amb les competències de la Constitució de 1979 sobre vies de transport internes a la comunitat autònoma. Dit clarament: que CiU y ERC i el JxCat i el PSC i ICV-EUiA no van fer res perquè no van voler-ho.



Longitud
120 km, dels quals 78 seran de nova construcció i 42 són trams de via existent
El 60% del traçat discorrerà per túnels
El 5% del traçat discorrerà per viaductes
Municipis
Aproparà 26 municipis de sis comarques de la regió metropolitana sense passar per Barcelona, enllaçant Vilanova i la Geltrú amb Mataró.
Municipis amb estació: Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Vilafranca, la Granada, Lavern Subirats, Sant Sadurní d'Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Esparreguera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Can Llobet, S'Antiga, Santa Perpètua Can Folguera , Mollet, Parets del Vallès, Montmeló, Granollers, la Roca del Vallès, Argentona i Mataró.
Estacions
Disposarà de 42 estacions, 23 de les quals seran de nova construcció
Previsions de servei
Entrarà en funcionament el 2026, donant servei a 96.000 viatgers, el 30% dels qual actualment es desplacen amb vehicle privat
 Parla de municipis inexistents: Can Llobet és un barri de Barberà del Vallès llindant amb el camp. De fet, es va fer cap el 1991 en el que era un immens camp ple de petits horts. Ja se sap que queda com pegat a una zona de futura autopista, encara que la facin 50 anys en el futur. Igualment, amb la resta de barris contigus del 2002 en endavant.
S'antiga... en realitat, Santiga, nom que vindria de Santa Maria l'Antiga, és un immens polígons industrial compartit entre Santa Perpètua de Mogoda, Barberà del Vallès i Ripollet. Una única estació allá és insuficient, igual que passa amb la majoria de polígons de la zona. Seria interessant saber si la resta d'estacions proposades són noves: o sigui, si són per a unir llocs desconnectats o si són per anar del centre al centre i reaïllar els barris. Com que això és una societat burgesa amb poder burgès, és clar que la lògica ens demana pensar que només està pensar per anar del centre de Vilanova al centre de Parets però no d'un barri o urbanització o barriada tradicionalmente aïllada, o polígons industrials...

Suposo que poca gente ha escrit que hi ha obrers precaris que agafen 2 trens y un parell d'autobusos en recorreguts de 30 kilòmetres desconnectats entre ells entre diferents localitats VALLESANES. Miri vostè si hi ha recorregut per a un metro en condicions al Vallès. Però, és clar, pensant que, apart dels burgeses, funcionariets i aburgesats, gentrificats, hi ha obrers de tot tipus, hi ha gent que va a veure i assistir sense parar a familiars a hospitals llunyans i residències (privades: perquè un pla de residències públiques estaria molt bé: amb personal de base funcionari: no els de dalt que aquest sempre estan en el dòlar, sinó els que es desgasten els braços i el cap).

Això ho podeu seguir ignorant: però amb el meu vot no hi compteu, gent de dretes i gent antidemocràtica que voleu ser anomenats d'esquerres i democràtiques.