20161202

100 anys de TBO: presentació llibre AVUI amb polèmica

Data Estel·lar avuiésavui Divendres 20161202

Lloc: Biblioteca de Catalunya.
Adreça:  Carrer de l'Hospital, 56. Barcelona. Això es troba... baixant per la Rambla cap al port. A la dreta.
Metro: L3 verda Liceu. O 10 minuts de caminant des de des de la Plaça Catalunya (Renfe R1 blava, R3 vermella, R4 taronja, metro L1 vermella i L3 verda)


Data: Divendres 20161202  AVUI.
Hora: 19h. 

Esdeveniment: 
Presentació del llibre  
100 anys: el tebeo que va donar nom als altres.



El divendres 02 de desembre, a les 19:00 h, tindrà lloc a la Sala de la Caritat de la Biblioteca de Catalunya la presentació del llibre 100 anys: el tebeo que va donar nom als altres, a càrrec de Jordi Manzanares i amb pròleg de Josep Cuní.
Aquest llibre, coeditat per l'Editorial Diminuta i la Biblioteca de Catalunya, ofereix un viatge al llarg dels cent anys d'història de la publicació del TBO (1917-2017).
La presentació constarà de tres parts:
  • Benvinguda a càrrec d'Eugènia Serra, directora de la Biblioteca de Catalunya
  • "El fons del TBO a la BC", a càrrec de Roser Pintó, directora de la Unitat Gràfica de la BC
  • Taula rodona que comptarà amb la participació de: Jordi Manzanares, autor del llibre, periodista, estudiós i divulgador del còmic i la historieta; Joan Anton Sànchez, editor del llibre, especialitzat en el còmic i la historieta; José Luis Martín, dibuixant, director de publicacions; Jaume Capdevila ‘Kap’, autor de la coberta del llibre, humorista gràfic, investigador i divulgador de l’humor i la historieta.
Entrada lliure. Aforament limitat.


AMB POLÈMICA: Ediciones B-Grupo Zeta molestant... hauria de ser la millor editorial però va optar per ser un forat negre.

Ediciones B avisa a Diminuta Editorial que posee los derechos del Tebeo y pide que cese de publicar 'TBO, 100 anys'

 

Que, dic jo, que la Biblioteca de Catalunya, sabrà alguna cosa de normatives i lleis

 

La notícia segons La Vanguardia (que té unes notícies en català i la majoria en castellà: qui dirigeix aquest "dasabaryuste"?)

 

01/12/2016 22:17 | Actualizado a 01/12/2016 22:27

BARCELONA, 1 (EUROPA PRESS)
Ediciones B ha avisado a Diminuta Editorial de que posee los derechos del Tebeo y le ha exigido que cese de publicar 'TBO, 100 anys' por considerar que viola el derecho marcario.
Lo ha dicho este jueves en un comunicado un día antes de que se presente en Barcelona el libro de Diminuta Editorial escrito por Jordi Manzanares 'TBO, 100 anys', cuya portada --según Ediciones B-- contiene material no autorizado, ya que incluye dibujos con personajes del Tebeo.
Ediciones B supo el lunes [vegi's NOTA 1]a través de las redes sociales que Diminuta iba a publicar este libro conmemorativo: "Como propietarios de parte de las marcas de la antigua Bruguera, Ediciones B se alegra de cualquier homenaje que se lleve a cabo a estos personajes y marcas".
Pero avisa de que, "sin embargo, todo uso de marca registrada debe hacerse con el consentimiento de los titulares de la misma", y asegura que no ha sido notificada esta publicación.
CONTACTO CON DIMINUTA
"Contactamos con Diminuta Editorial para comunicarles nuestra sorpresa y que habíamos detectado la utilización en la cubierta --sin la autorización debida-- de una pluralidad de marcas" --idénticas o imitaciones-- que son titularidad de Ediciones B.
La editorial propietaria de los derechos pidió a Diminuta Editorial conocer el contenido completo del libro, "solicitud que no ha sido satisfecha", por lo que asegura desconocer si en el interior se cometen otras infracciones del derecho de marcas de Ediciones B.
Por ello, el miércoles los Servicios Jurídicos de Ediciones B "se vieron obligados a notificar oficialmente a Diminuta Editorial que debe cesar la realización de todos los actos que violen el derecho marcario de Ediciones B".

Nota 1:  ¿Ediciones B supo el lunes? En quin món viu aquesta editorial. Si fa setmanes que se sap d'aquest llibre i de la seva presentació en un lloc públic com és la Biblioteca de Catalunya.

Tot i que sembla raonable, ¿ho és? Tot i que sembla legal, ¿ho és? ¿Els amos dels dibuixos no són els dibuixants sinó una empresa? ¿Els personatges són marques industrials o propietat intel·lectual dels autors? El debat no s'aclareix mai però està clar que, havent-hi problemes, tot sembla dir que són marques industrials d'oligopolis mediàtics.

 Curiosament, el diari del Grupo Zeta, El Periódico de Catalunya no diu ni mú, a la notícia publicada el 20161130 sobre la sol·licitud d'Ediciones B contra Diminuta Editorial. Per què Anna Abella no en parla? "Càspita, quants misteris"

http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ocio-y-cultura/centenario-revista-tbo-tebeo-libro-manzanares-5663188

Copipegant:

Dimecres, 30 de novembre del 2016 - 20:13 CET
Va ser «el tebeo que va donar nom als altres», recorda ja des del títol el llibre que «homenatja i celebra els 100 anys» del naixement, l’11 de març del 2017, del TBO, la llegendària revista infantil per les vinyetes de la qual van desfilar sèries i personatges com La familia Ulises, 'Los grandes inventos de TBO', Eustaquio Morcillón i Babali o Altamiro de la Cueva, i dibuixants com Opisso, Benejam, Muntañola, Josep Maria Blanco i Josep Coll.
El 'TBO' entrava el 1917 (a cinc cèntims de pesseta) en un mercat amb capçaleres com 'En Patufet', i 'Dominguín'. «Les claus inicials de l’èxit –opina el periodista Jordi Manzanares, autor de l’estudi, publicat per Diminuta en català– estan en el fet que trenca amb la idea de l’època que una revista infantil havia de ser educativa. Van apostar per un producte comercial i lúdic que buscava distreure els nens». Va néixer quan Joaquín Arques, administrador i guionista de l’impressor Artur Suárez, que publicava revistes d’humor basat en el sexe (anomenades psicalíptiques), li va suggerir a aquest llançar una publicació per a nens per amortitzar la maquinària. Autor també de sarsueles, fins i tot li va suggerir el nom, que, segons revelava l’antiga secretària de redacció Rosa Segura a les seves memòries, es va inspirar en el d’una peça lírica del 1909 que transcorria en un diari que es deia 'TBO'.

LA COMPETÈNCIA

Poc després, Suárez va vendre la capçalera al seu futur gendre, Joaquim Buigas, per a Manzanares l’'alma mater' de la revista fins que va morir, el 1963. «Feia els guions, maquetava, dirigia...» i l’humor que ell li imprimia abans de la guerra «no era tan blanc com podia semblar. Hi havia escenes violentes i fins i tot La familia Ulises es menjava el gos. Amb Franco, i amb el relleu de Carles Bech com a guionista, la línia innocent es va accentuar».
El 'TBO', que va arribar al seu punt àlgid el 1965 amb 350.000 exemplars, era líder també el 1920. Però el 1921 va néixer 'Pulgarcito', de Bruguera, la seva acèrrima competència. Manzanares cita l’estudiós Luis Gasca, que assenyala que a la postguerra, mentre que 'TBO' reflectia «un món familiar, un concepte patriarcal de la vida, una submissió de la dona espanyola al marit», [veure NOTA 3] 'Pulgarcito' mostrava «l’altra Espanya, la de l’oficinista renegat que odia el seu cap, la de les solteres que fan equilibris per subsistir, la del marit mascle ibèric amant de la festa, la de la fam i les cues de l’autobús».

"MÉS VIST QUE EL TBO"

'TBO' i Bruguera, amb capçaleres com 'Mortadel·lo', són indiscutibles icones de la cultura popular. El 1930, el primer va inspirar la cançó 'Yo quiero un tebeo'; el 1967, la paraula 'tebeo' entrava al diccionari de la RAE i ¿qui no ha dit les frases «Ã©s un invent del 'TBO'» o «estàs més vist que el 'TBO'»?

EL DECLIVI

L’humor blanc de Bech els va salvar de la censura franquista, però també va ser, des dels anys 70, causa de la pèrdua de lectors. La resta s’han de buscar en la competència de Bruguera i l’arribada de la televisió i del 600: noves opcions d’oci.

Després de diversos intents de modernització, amb sèries trencadores com 'La Habichuela', de joves autors com Esegé, Paco Mir, Tha i TP Bigart, el llavors director Albert Viña, fill d’Emilio Viña, amb qui Buigas es va associar després de la guerra, va vendre el 1983 l’empresa a Bruguera, que després d’intentar reflotar el 'TBO' per a adults va tancar quatre anys més tard, quedant en mans del principal creditor, el Banc de Crèdit Industrial. Va ser a aquest a qui el 1987 el Grup Zeta va comprar Bruguera i va nodrir amb el seu fons Ediciones B, que des d’aleshores el recupera en col·leccions de clàssics i recopilatoris com el de 'Los grandes inventos de TBO'. Les historietes de la revista van sortir el 1988 encartades al 'Dominical' d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA i, el febrer d’aquell any, va sortir el primer número de la nova etapa, dirigida per Víctor Mora.
La vida de La familia Ulises no s’havia acabat. Alfons López, el 2007, a la col·lecció 'El TBO de siempre' d’Ediciones B, es va atrevir a recuperar els personatges de Benejam. El títol, símbol d’una època: 'Estraperlo y tranvía'.

 

 

NOTA 2:  He copipegat, tot que he adaptat al llibre d'estil maginotècnic, la notícia perquè sembla com si desapareguessin de la faç d'internet al cap d'un temps. Han desaparegut les imatges de la notícia original.

 

NOTA 3: mai no entenc aquestes coses de "patriarcal" o "matriarcal". Mai no estan ben explicades, ni explicades. Ni res.