20181003

EXPOHOGAR - BCNJoya setembre 2018: un viatge ràpid

Data Estel·lar zum Dimecres 20181003


La Maginoteca va ser acreditada a EXPOHOGAR - BCNJoya celebrada al setembre de 2018. 
En altres ocasions no vam poder assistir per qüestions d'agenda. 

No és que aquest blog parli gaire sobre joies ni sobre decoració però sembla lògic que, si Ficomic NO acredita aquest mitjà de comunicació -La Maginoteca- i d'altres que tracten abastamente el tema de la historieta gràfica, doncs sí que siguem acreditats a un saló aliè al contingut habitual.

La forma d'acreditació d'aquest tipus de fires de mostres de la Fira de Barcelona és clara. O tens els requisits o no, i està escrit. També hi ha descomptes en alguns casos amb uns codis promocionals. No dic que sigui perfecte però és clar que Ficomic n'hauria de prendre nota.

De totes maneres, això de les fires de mostres ens atreu molt, siguin del tema que siguin. Ja vam comentar el que vam veure al SIL 2018, on La Maginoteca també ha estat acreditada. Ens hi podríem dedicar, cobrant (gràcies), a salonejar.

En el cas d'Expohogar, vam arribar quan vam poder, avançada la tarda. Ens va sorprendre, per tant, haver sortit abans del tancament, que seria cap a les 19h. 

Comencem per la part de BCN Joya: era la millor organitzada, amb moltes parades. No era un tema del que tinguem gaires coneixements i vam passar força ràpid. 

Em faré les mateixes preguntes que en un Saló del Comic: ¿hi havia de tot? Doncs, no, evidentment. Tot i l'existència de moltes empreses de joieria i segurament bisuteria, faltava varietat.

Això mateix, i encara més, és la gran crítica que podem realitzar a Expohogar en general, en l'apartat fora de les joies. 

Què diu el comunicat oficial de comiat de la fira?

Expohogar - BCNjoya tanca una nova edició després de quatre dies intensos amb el millor en regal, decoració, bijuteria, complements, joieria i rellotgeria.
Amb 250 expositors, ponències gratuïtes a l'Espai SEE i una nova secció sota el nom de BCNjoya Concept, acomiadem una edició on les últimes tendències han estat presents.

Aquí, el vídeo resum: 



Potser sí que hi havia 250 expositors però tota l'estona em ve al cap el que es deia en una publicació professional que em van agrair que recollís.

Copio titular i enllaç d'una notícia que es pot trobar en altres llocs: Swatch Group abandona Baselworld

I només citem l'argument rellevant: 

[En palabras de Swatch Group las ferias anuales de relojería, tal y como existen en la actualidad, no tienen mucho sentido. Esto no significa que deban desaparecer. Pero es necesario que se reinventen

I, just el dia que em decideixo a escriure això, em trobo amb la notícia de El Periódico de Catalunya del 20181003:  Seat reinventa el concepto de salón del automóvil en París

cuatro espacios distribuidos a lo largo de la ciudad, sacando el salón a la calle "que es donde está realmente la gente"

Amb totes les precaucions que calgui, perquè, per nacionalisme empresarial, les notícies sobre Seat al Periódico sempre seran positives i nunca negatifas (tret que calgués recomenar els treballadors que s'estrenyin el cinturó, és clar) però sí que sembla que hi ha idees de canvi... tampoc no gaires, perquè això de molestar amb cotxes per tot arreu ja ho coneixem, per exemple, quan hem de travessar l'estació de Sants, on NO s'hauria d'anuncia transport individual contaminant però és el que té Adif i el Ministeri i la Conselleria...

Quanta gent hi havia? Doncs no gaire, però potser caldria replantejar-se que coincideixi amb dia de festa a Barcelona. 

El tipus d'assistents era variat. No tenia una idea pre-establerta. Variat per edat, per estils de vestimenta. Em va donar la sensació que hi havia dones de botigues... i comercials amb fills petits, i gent adolescent o gairebé (un va seure en un tro de patge reial), no sé si eren d'alguna botiga, d'alguna empresa o d'algun cicle formatiu, perquè dubto que algú entri en una fira empresarial un dia de festa "motu propio" però qui sap.

El contingut em va despistar molt: poc d'Expo (malgrat l'anunci de 250 establiments: potser 200 eren joieries i vaig passar-hi ràpid) i gairebé gens d'Hogar.

A veure, què entenc per "hogar", doncs des de mobiliari (sofàs, cadires, taules, prestatges) fins a roba de la llar (llençols, cortines i aparells per les cortines) passant per tot tipus d'elements tant decoratius grans i petits com merament útils (i lògicament em ve al cap una instal·lació fotovoltaica). 

Per contra, vaig veure: joguines de fusta o d'aparença artesanal i pedagògica, algun playmobil unitari, llibretes i carpetes també amb semblança de ser fetes a mà o personalitzades... i mocadors del coll... i un lloc amb molta porqueria de regal d'empreses, inclosos no pocs cendres de tants tipus que em van fer pensar que estava al 1979 o 1980. Sóc conscient que la gent es droga molt però això no ho veig gaire ExpoHogar, Ràdios d'imitació antigues: us diré que la quantitat i varietat no sorprenia i que molts elements es poden veure en més quantitat al Corte Inglés o en basars xinesos o autòctons... ¿però no parlàvem d'una fira de mostres per a professionals?

Interessant: material nadalenc. Papa Noels i elements mòbils (trenets nadalencs), etc. Entenc que en pla catàleg tridimensional per a les empreses, botigues, etc. Té sentit perquè era la versió d'Expohogar de setembre de cara al mercat d'hivern.

Em va sobtar molt no trobar-me ni una tarjeta per agafar. 

Així mateix, ningú no em va parlar del seu producte. Comparat amb el SIL, era un saló més apagat i estirat: vaig pensar que sabien que jo no anava a comprar... però mai no se sap. Cal adquirir idees, dic jo. Summament estrany per no dir depriment.

Tampoc no vaig ser capaç de trobar catàlegs en paper... o codis QR o enllaços web o el que vulgueu...

Ja em va sobtar que no em van donar una funda de plàstic amb cordill per ficar-hi el rètol de visitant... quan el normal és que et donin la llauna perquè el portis penjat i visible. Tampoco no hi havia de manera corrent i accessible catàleg de la fira.

Una noia donava una bossa d'aquestes que van treure quan van dir que prohibien les bosses de plàstic i que són le que ara venen dos cops (quan pagues la compra i quan compres la bossa) als supermercats. Era d'uns ninots amb ulls grans que també estaven anunciats a fora, a la plaça Espanya, per on no s'entrava... que ja és forassenyat que s'entrés pel carrer Lleida i no per la zona que fa més de fira. El trajecte era més llarg des del tren o metro. No es podia tampoc sortir al pati (per tant, no hi ha espai per a un expohogar de productes de pati-terrassa-jardineria-exterior, plantes d'exterior, testos) .

Pot ser que certs tipus d'empreses, de comercials, de majoristes no estiguin interessades i per això era el que era, una cosa que estava bé però que hauria d'estar molt millor, ocupar molt més metres quadrats dels palaus de Montjuïc.... 

Les quatre conferències programades ja s'havien acabat abans d'arribar. 

És un saló que pot tenir futur però que li cal una empenta de veritat, tot i que el més segur és que el negoci ja estigui fet, però aquí parlem més aviat d'impacte social, cultural, de polítiques públiques de comerç i tot això.

Esperarem una altra edició per veure què ens en podem trobar perquè aquest cop van ser tot just 2 hores.