20180609

Logística i Distribució 2018

Data Estel·lar repartida Dissabte 20180609

Doncs La Maginoteca va estar ACREDITADA al Saló Internacional de la Logística àlies SIL de Barcelona i que es va celebrar els dies 20180605, 20180606 i 20180607.

Intentarem donar unes pinzellades però la gran quantitat d'informació encara ens balla pel cap, ho barrejarem amb el que sabem sobre altres esdeveniments i el resultat serà parcial, amb l'oblit de molta informació apassionant. Imagini's els que van fer diners.

Tot i que parlem de vegades de la nefasta distribució i de com de difícil és trobar tebeos, evidentement és molt menor l'atenció que aquest blog té sobre l'apassionant tema de la Logística, puntal clau de l'economia i la feina del país. Allà on veieu naus industrial, no penseu mai de bones a primeres que hi ha una fàbrica sinó que hi ha un magatzem d'emmagatzematge, de distribució o una empresa de transports i l'encertareu més.

El cas és que LA MAGINOTECA VA ESTAR ACREDITADA pel SIL. 

I la pregunta de sempre: i a Ficomic què l'importa això? Doncs ens importa als contribuents, i ens n'hauria d'importar més les despeses, els ingressos, els acreditats, tot això.

Vam anar, vam donar un tomb... moltes coses, molta informació, moltes idees, molt interessant... en menys espai, com a molt equivalent, que el que disposa el Saló del Comic o el Saló del Manga. 

Es trobava a la part dreta mirant cap a Montjuïc, en comptes de l'habitual dels altres que és a la part esquerra.

Podria començar a enumerar mancances: potser faltaven moltes empreses... però és que n'hi ha moltíssimes. Només us cal aturar-vos un dia a la vostra autopista preferida i comptar camions. O aneu a la CIM del Vallès a Santa Perpètua de Mogoda... o a la Zona Franca... o doneu voltes per l'aerpoport d'El Prat.

Però vam sentir per part del director de projectes del Port de Barcelona una idea apassionant, per bé que ens donaven puntades de peu quan en proposàvem de semblant a l'any 1997, 1998, 2000 o 2008... els cotxes elèctrics aturats són bateries que poden emetre energia als edificis, garatges, oficines... de les quals en depenen. Brutal! I va afegir que cal que l'energia sigui neta, perquè si ve de la nuclear estem igual.

Curiosament, un cap sindicalista va passar-se un bon grapat de minuts de la ràdio pública RNE-1 el divendres al matí fent una defensa vomitiva de l'energia nuclear, de les centrals tèrmiques... i compte, que havia començat amb la mineria. La clau és que la feblesa sindical els fa defensar només sectors en regressió amb treballadors que cobren molt, que han rebut ajudes, que poden estar sindicats... i només va dir, lapsus linguae o lapsus menti, que les renovables "com a molt" s'han de mantenir... però, si era un lapsus, en comptes de dir d'anar a més l'energia neta, va tornar a defensar, com un lobbista del petroli, que calia un mix energètic.

Així doncs, el Port de Barcelona, amb els seus creuers hiper-contaminants (més un creuer que milers de cotxes) donava un panorama de futur immediat més lògic, més net, més ecològic, que el líder d'una organització sindical a la qual s'atribueix un component progressista.

Ens va agradar la conferència.

 El SIL va tenir una feblesa important: la meitat o més del terreny estava ocupat per comunitats autònomes: Andalusia (cadires sense res més), Comunitat Valencia (convidada però, igualment, i  com al Saló del Turisme, espectacular, amb PP o amb PSOE-Compromís-Podem, que saben fer les coses). Múrcia, Catalunya... i una varietat de corredors mediterranis, càntabres, jo què sé! 

Vaig descobrir que Madrid té inclús un Museo de la Logística. La gran part de les publicacions són de Madrid. El pol centralitzador és increïble. Te n'adones que el que hi ha a les rodalies de Barcelona són, cada cop més, i cada lustre que passa més, cuatre andròmines, sucursals dependents de Berlín, d'A Coruña o de Madrid... Però que, a més, i el museu em va semblar una gran metàfora, que tenen un ímpetu, una idea al darrera, que va més enllà del treure rèdit a curt termini, del posar una nau industrial al cau d'un riu i, si no hi ha riada, doncs a fer-se rics en quatre anys... i, si hi ha riada, doncs a plorar a veures si ens ho paguen. En aquest sentir, el document d'autobombo de l'empresa Palibex, de cuidada qualitat que un no sap si és una revista o o un llibre... però no és un catàleg. La quantitat d'informació, lògicament, favorable, per vendre la idea de la empresa, és tan efectiva, que fa que a qualsevol li entrin ganes de treballar-hi. 

I així, un se n'adona, que la premsa escrita no està en crisi. I el paper tampoc: he llistat unes 19 publicacions diferentes i em consta que n'hi havia encara més. Per exemple, ja no podia arrossegar El Vigía i d'altres que tenien stands. 

¿Realment llegeixen tant? 

Revistes del Sector del Llibre no n'hi ha tantes, que jo sàpiga. De revistes del cor, seran unas 8, com a molt, igual que les de viatges o informàtica o per comprar cotxes i motos... 

Si passo al Saló del Comic o del Manga, sabem que NO HI HA PUBLICACIONS PERIÒDIQUES més enllà del Dolmen o d'El Jueves i alguns fanzines... és pura qüestió de saber trobar els compradors, el públic-objectiu... i les revistes de Logística i Transport i Distribució saben que tenen públic, per ara, tant via web, com via paper en llocs concrets: en naus industrials, en seus empresarials, potser en cabines de camions, no sé, i als departaments de marketing.  

Darrerament hem sentit plorar els periodistes o els que manen sobre els periodistes... i de nou ens trobem que potser el problema és el producte. Els mateixos que es queixaven de la programació repetitiva de les cadenes de ràdio al Mercat Àudiovisual de Catalunya de Granollers són els que la van implantar i sostenir durant dècades. Potser és un problema de producte: d'allò que interessa a públics concrets o potser als anunciants en nínxols segmentats, o de saber dur (ah, la logístic i el marketing al punt de venda) el producte allà on cal. 

Recordo haver-li dit a l'editor de Glénat, que ell ni sabia qui era jo, és clar, que per què no duien els tebeos (els catàlegs) a les escoles i als instituts, centres d'esplai, etc. La resposta va ser peregrina: és que les escoles van malament de pel·les. Això ho deia sense voler saber que hi ha uns pressupostos, que hi ha una gent pensant si això o allò cal o es pot publicar, i que realmente es compren coses, des de bombetes a PDIs, des de llibres a bolígrafs. No es van plantejar, ni ningú més, ni enviar catàlegs de propaganda. Potser el negoci ja els anava bé sense tanta feina. Potser a la resta del sector editorial, del comics, del llibre, de la premsa, ja els hi ha anat bé... però llavor no val queixar-se  o sorprendre's de l'aparició del e-zines, dels podcasts, dels youtubers o de comunicacions electròniques molt eficaces.

Evidentement, m'ha sorprès veure aquest llistat de publicacions periòdiques sobre logística, transport, distribució o emmagatzematge i que aquí posem sense ordre, a efectes informatius: 




PRENSA EMPRESAS I LOGÍSTICA



TÍTULO EMPRESA EDITORIAL ORGANIZACIÓN E INFO ADICIONAL SI EXISTE LOCALIDAD
1 PHARMATECH INFOEDITA AEFI MADRID
2 ALIMARKET GRANCONSUMO PUBLICACIONES ALIMARKET S.A.
MADRID
3 CUADERNOS PROFESIONALES DE LOGÍSTICA GRUPO C DE COMUNICACION INTERPROFESIONAL S.L.

4 LOGICEL CENTRO ESPAÑOL DE LOGÍSTICA CEXCO CENTRO EXCELENCIA EMPRESARIAL MADRID
5 TECNÓALIMEN TECNOLOGÍA ALIMENTARIA Y PACKAGING INFOEDITA
MADRID
6 TRANSPORTE XXI EL PERIÓDICO DEL TRANSPORTE Y LA LOGÍSTICA EN ESPAÑA INDUSTRIA Y COMUNICACIÓN S.A. GRUPO XXI; TIENE EDICIONES ESPECIALES TEMÁTICAS: PUERTOS... EN FORMATO REVISTA. LA EDICIÓN CORRIENTE ES EN PAPEL DE DIARIO BASAURI BIZKAIA
7 CADENA DE SUMINISTRO CADESUM DIGITAL S.L.
MADRID
8 LOGISTICS BUSINESS LOGISTICS BUSINESS PUBLISHING LTD
HUNTINGTON CAMBRIDGESHARE UK
9 PORT DE TARRAGONA DIARI DE TARRAGONA PROMOTORA MEDITERRÁNEA DE INFORMACIONES Y COMUNICACIONES, S.A. (PROMICSA), PORT DE TARRAGONA TARRAGONA
10 DIARIO DEL PUERTO GRUPO DIARIO EDITORIAL
VALENCIA
11 TLF TRANSCAMIÓN LA REVISTA DE LOS PROFESIONALES DEL TRANSPORTE PREMIUM DIFUSIÓN ESPAÑA SL LOGÍSTICA Y TRANSPORTE.ES MADRID
12 LOGÍSTICA Y ALMACENAJE PREMIUM DIFUSIÓN ESPAÑA SL LOGÍSTICA Y TRANSPORTE.ES MADRID
13 ITJ INTERNATIONAL TRANSPORT JOUNAL SWISSPROFESSIONALMEDIA AG versiones: inglés, alemán, francés BASEL SUIZA
14 REVISTA MODA.ES CINNAMONNEWS LÍDER EN INFO ECONÓMICA DEL MUNDO DE LA MODA BARCELONA
15 AUTOMÁTICA&ROBÓTICA MULTISECTORIAL PIP PLATAFORMAS TECNOLÓGICAS Y PROFESIONALES S.L.U. GRUPO NOVA ÀGORA
MADRID
16 NEXOTRANS PERIÓDICO PROFESIONAL DEL TRANSPORTE DE MERCANCÍAS POR CARRETERA GRUPO NEXO FORMATO PRENSA DIARIA MADRID
17 PIMEC NEWS REVISTA DE LA PETITA I MITJANA EMPRESA DE CATALUNYA PIMEC ES LA REVISTA DE LA PATRONAL PIMEC BARCELONA


Allò que no m'ha explicat el viatge al SIL ni la lectura de les seves revistes, en curs, és de qui és la culpa de que els transportistes descarreguin camionetes o camions sense eines, amb les mans, i avorreixin els carrets. ¿La culpa és d'ells, dels seus caps, dels empresaris...? ¿Realment algú es pensa que és més ràpid o millor carregar dues capses tipus de fruita a pes que dur-les en una plataforma de transport, tipus un carret?