20230725

Del llibre a la cultura solidària

 Data Estel·lar llibresca Dimarts 20230725

Hi havia una vegada una crisi de la qual va sortir l'única llibreria amb llibres fora del centre de la ciutat. L'Associació Llibre Solidaria havia començat una xarxa d'unes 10 botigues de la cadena Llibreria Solidària, cap el 2009 o 2010, "és que hi ha molta gent gran amb problemes que estan venent els llibres per necessitat", se'm va repetir.

Em vaig fer un mapa i tot. Vaig resseguir Barcelona, cada cop que em tocava anar a tal lloc per una cosa, a buscar la llibreria propera... i, perfecte, perquè va esdevenir la mina d'on treure llibres interessants, nous i flamants però de "segona mà", per bé que, de vegades, fins i tot amb el plàstic, una mica com passa a les Re-Read però a preu barat. 

Sospito que la majoria de tebeos de 2012-2023, de tebeos que m'han interessat, han aparegut de la Llibreria Solidària.

Fins que, a finals del 2022, tanquen la botiga que coneixia d'un barri il·letrat i marxen al centre... No ho feu. 

I un dia d'un mes, hi arribo, hi trobo que el rètol es diferent. "Ja no existeix l'Associació Llibre Solidari"... Aquests s'han barallat, sospito, o el que jo crec que manava, va marxar per tabac (sempre estava fumant) i no ha tornat, o s'ha jubilat... 

Mig any després tinc més informació, sempre presumpta, perquè, si alguna he après a les llibreries, és que un llibreter, amo o dependent, saben moltes coses que potser no són veritat. 

Durant la pandèmia no podien vendre al metro: hi havia moltes parades de metro amb, atxum, parades de la Llibreria Solidària... i així va ser com jo havia localitzat algunes meravelles en perfecte estat de l'any 1984.  Als passadissos de Gràcia (com es digui l'estació), de Sagrada Família, Diagonal, La Sagrera... la majoria són aquells llibres que ningú no vol però que tothom tenia de les caixes d'estalvia, bestsellers il·legibles dels anys 1970-1980, part del catàleg del Círculo de Lectores (que venien perquè s'imposaven però no per varietat ni qualitat) i llibres i també DVDs de la premsa sabatina i dominical. Però s'hi podia trobar també coses interessants... i més a les botigues. La pandèmica Covid-19 impedeix apropar-se al metro, tocar i retocar... busquen una botiga per Barcelona... ruïnós. Aquí tinc moltes qüestions sobre plans d'empresa i tal, perquè no eren uns nouvinguts a tenir local, botiga i empresa... però, en fi, coses que passen. 

Cadascú pel seu compte... però em diuen que ara manen "els de Sabadell". Que jo crec que sempre ha estat aixó, perquè la botiga era veritablement immensa i variada. Hi havia espai ampli, molt ocupat per tot tipus de prestatges desastrosos que mai no canviaven (quatre duros valen al Leroy), una taula i cadires de menjador en bon estat dels anys 1970, jocs de taula dels anys 1980, 1990, 2000. Contes, llibres, col·leccions senceres de llibre de Geografia, Art, Història, alguna enciclopèdia, cintes de cassette (però els vídeos VHS, Beta, no els volien), CD, DVD, revistes de números seguits, tebeos (en desordre). I, com en totes les llibreries, els venedors només tenien 2 frases per als compradors que preguntaven on es podria trobar tal títol: "no el tenim" (però jo sí sabia que el tenien perquè l'havia vist dies abans) o "no ho sé".

En fi, tot el que hom pot esperar de qualsevol llibreria però a 1, 2, 3... o més euros i ocasionals promocions. En una, carrer Galileu de Barcelona, se'm va enfadar el venedor perquè no vaig comprar res... vaig entrar per veure què hi havia, perquè per fi l'havia trobat i ¡oh, sorpresa! tenien oferta a 2€... però no hi havia res que m'interessés aquell vespre. 

Sembla ser que altres botigues són autònomes però dependrien d'una de central o estarien en xarxa entre elles... em donen una web: culturasolidariasabadeell.org... on trobaria tota la informació: RES. Com dic, una organització com la resta. 

Que si al Passeig Sant Joan... no, però vaig passar no fa gaire i ja no hi era. Que potser l'han canviat de lloc. Que si a tal altre carrer de l'Eixample. A la web ni hi ha cap informació.

Potser la del Passeig Sant Joan és Compramostuslibros però te pinta de ser llibreria-llibreria i no part d'una associació solidària. Una altra cosa és que pugui estar bé. Aquí parlo de tipus ONG. Superlluny de l'estació de Renfe Arc de Triomf. A prop de Gràcia. Metro L4 Joanic

Busco a ull... i trobo La Pila de Llibres al carrer Francesc Tàrrega (sense metro: tira a la dreta cap amunt des de La Sagrera-Meridiana, Renfe R3, R4 i metro L1 L5 L9N L10N, una adrea amb botiga que havia estat del Llibre Solidari, i que inclús semblava ser la central (que a mí no em quadrava però BCN és BCN i el centralisme és així). 

Ara bé, la segona Llibreria Solidària tancada que vaig trobar, i ja fa anys, va ser exactament aquesta que ara sembla dir-se La Pila de Llibres. ¿Sabeu aquella botiga tancada que sembla que no és per vacances? La primera va ser la del Carrer Huelva, que era una senyora llibreria, un local perfecte i una llàstima que acabés la seva activitat.

La prrimera que vaig veure que canviava de nom La Biblliomuscineteca metro L2 L3 Paral·lel o que afegia alguna cosa era la del carrer Vila i Vilà, darrera del Paral·lel, junt al Molino, i a un bar que s'havia anomenat DinoPan i que, increïblement, però parlo del 2016, tenia tot tipus d'entrepans i pastes d'esmorzar i no allò tan típic d'un donut a rifar entre 10 clients, i que és la marca Barcelona a tots els establiments de restauració. Aquesta llibreria era més cultureta, i fins i tot ha tingut un e-butlletí.

En  resum, que hi ha un bon embolic i poca organització.i dades. Res de nou sota el Sol.