20110504

Uns exercicis sobre un comic

Data Estel·lar sovint Dimecres 20110504

Sovint he vist escrita (i també l'he sentida) la següent inexactitud: el comic i l'escola no s'hi avénen. Són dos móns diferents. Mestres i educador odien la historieta. Si això havia estat així, va ser en un llunyà passat.

Ja als anys 80, inclús a finals dels 70, trobem activitats o temes relacionats amb la historieta als llibres de Lectura o Llenguatge (ara, Castellà, Català). S'intensifica amb els anys, un cop assumida la cultura àudiovisual com a part del context social de relació. Així, als anys 00 trobem amb una freqüència altíssima l'ús de recursos de la historieta dintre dels llibres de text, i dintre de les webs. Sembla que es va assumir que les activitats pedagògiques fetes amb Flash havien de tenir un caire de comic. També segurament hi ha la incorporació de la legió friki (se n'ha parlat sovint sobre els anomenat en anglès "nerds" a llocs de poder en diferents escales).

Sigui com sigui, el món de la pedagogia té un interès: fer arribar el seu missatge de totes les formes possibles, perquè no a tohom li entra la lliçó de la mateixa manera. Per terra, mar i aire: per llibres de text, apunts, xerrades, debats, pissarres de guix, pissarres digitals, jocs de rol, jocs de taula, vídeojocs, activitats en Flash, webquests, retalls de diaris, imatges, posters, vídeos, pares, especialistes professionalss, sortides, tallers, experiències i experiments... tot el que hi hagi a l'abast.

En aquest interès els educadors i educadores també utilitzen o poden ser proclius a utilitzar els tebeos com a eina pedagògica.

El Saló del Comic de Barcelona ja fa anys que fa unes visites guiades per a docents. I també fa unes xerrades anomenades Jornades Pedagògiques del Comic. I això em permetria ja de posar sense més l'etiqueta de comentari: "Saga Acreditats".

Ja he parlat alguna vegada sobre com l'XTEC (la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya; a la vostra comunitat segur que hi ha una web semblant) ha generat una certa quantitat de notícies sobre webs de comics o que parlen sobre els usos pedagògics de la historieta. Tampoc no és el primer cop que parlo sobre els llibres de text i la historieta. O sobre les escoles i els comics. O sobre dibuixants concrets, com Nabau, que va fer aquella sèrie de comics per a la col·lecció Inglés Junior.  I no només a la maginoteca.

Ara us duc una possibilitat -copiable, suposo- per fer activitats basades en la historieta. Aquí hi ha una triple vessant, tant de vocabulari, de comprensió lectora i també de coneixement del medi social (Història), perquè es tracta d'una web sobre el comic Barcelona a Trenc d'Alba. Val la pena donar-li un cop d'ull per veure una mica tant el que s'ha fet amb el comic, com el que pot donar de si la seva utilització a l'aula, amb exercicis en paper o fent servir l'ordinador, com és el cas.

Un tema més personal: tracta sobre l'època del pistolerisme, entre els pistolers a sou dels empresaris i els anarquistes, durant l'època d'auge de la CNT (el sindicat anarquista). Actualment (o, per ser precisos, segons les meves dades, als darrers anys del segle XX), els anarquistes i anarcosindicalistes refusen l'ús de la violència, i inclús refusen aquella etapa, tot i que, no se n'amaguen, com faria gent d'altres organitzacions o ideologies, i la contextualitzen socialment: allò va passar per tal i qual circumstància del moment.

Sobre les Jornades Pedagògiques del Comic, organitzades pel Departament d'Ensenyament i per Ficomic, al marc del Saló del Comic: realment recomanables. Plenes, amb un centenar de persones, no hi cabia gaire gent més. Potser amb un perfil una mica baix: com amb una certa por de si la gent seguia... i aquí caldria donar canxa als mestres i professors, que es troben en situacions més desconegudes, apart que qui hi va segurament ja s'ha informat o potser és fan o sap de què van els tebeos. Hi havia alguna experiència d'una escola molt completa. A veure si trobo temps per explicar-ho.

Prèviament es feia una visita guiada: ABSOLUTAMENT MILLORABLE. Cal que aquesta visita no sigui només l'oportunitat per entrar gratis al Saló del Comic sinó que tingui contingut real aplicable en l'àmbit pedagògic. Potser valdria la pena que els responsables -potser editors- de cada parada expliquessin les seves propostes sobre els tebeos o novel·les gràfiques més aptes per tal o qual edat o per tal o qual valors o matèries. Cal no aturar-se en anècdotes, divertides, curioses, de les exposicions; en canvi, cal donar eines i recursos útils: el grafisme, el moviment, desvetllar tant la part artística d'alguns dibuixos o pàgines com la part narrativa o el contingut ideològic o temàtic o d'un altre tipus. O això o que em deixin a mi fer la visita guiada.



.