20230505

Una descripció des del punt de vista d'un sindicat de la funció pública

 Data Estel·lar copipegant Divendres 20230505


El tema de l'empresa CEGOS, beneficiària de la subcontracta ingominiosa, sabem com acabarà: s'indemnitzarà a CEGOS... i voldríem saber quins són els seus amos, perquè segurament seran familiars del nostres amos.

El text de CSIF-Catalunya, sindicat implantat a l'Administració Pública (subratllarem el que volguem destacar):

LA BOGERIA MÉS ABSOLUTA S’APODERA DE L’ADMINISTRACIÓ

Ahir vam assistir esgarrifats a una roda de premsa conjunta de l’Administració, representada en la figura de la Consellera de Presidència, Sra. Vilagrà, juntament amb els seus portaveus sindicals. Volien justificar el que és injustificable: el desastre absolut que va suposar la convocatòria simultània d’oposicions del passat 29 d’abril. Us recordem que el desgavell organitzatiu majúscul en la realització de les proves, va ser conseqüència de l’Acord al qual va arribar el Govern de la Generalitat amb UGT, CCOO i CATAC: es convocaven tots els processos selectius  de manera simultània: 73 processos amb una afectació de 13 mil aspirants.

Costa trobar paraules per descriure el seguit d’inexactituds, per no dir  barbaritats, en boca d’una Consellera. Tampoc CCOO i UGT s’han quedat enrere. I és que, és clar, quan s’acorda una animalada  com la descrita anteriorment i el nivell tècnic és tan deficient, només poden encarar el problema amb una fugida endavant. I per això és just recordar la  gran responsable d’aquesta vergonya de l’Administració de la Generalitat: la Sra. Alícia Corral, anterior Directora General i actual Secretària de la Funció Pública, la qual, juntament amb el seu funest  antecessor com a Secretari, Sr. Joan Jaume Oms, són els veritables responsables de la situació. Ells van decidir, amb el suport incondicional de CCOO i UGT (CATAC també va signar l’Acord i després es va desdir), la convocatòria simultània de totes les oposicions a l’àmbit de la Generalitat.

Com dèiem, en el dia d’ahir hem viscut una cataracta de declaracions públiques plenes de contradiccions, errades, inexactituds... Fa dos dies tots aquests actors afirmaven que abans de repetir convocatòries primer es valorarien les incidències hagudes el dia 29 d’abril. Reiteraven que es mantindrien els processos que s’haguessin realitzat amb “garanties”. Però ahir tot canvia: s’invaliden els exàmens de manera general i tothom ha de repetir les proves. Per què aquest canvi? És que no volen contestar a les reclamacions presentades, no poden... o és que no tenen recursos jurídics per fer-ho?

I què passa amb aquelles persones que han realitzat la prova de manera rigorosa i sense incidències? On estan els seus drets? Per què ho han de repetir? S’ha demostrat que tots els processos estaven viciats? Per què les Organitzacions Sindicals que “negocien” amb l’Administració no els han tingut en compte i donen suport a la repetició de tots els processos sense verificar res més? On estan els informes jurídics i del Tribunal de la convocatòria que així ho acrediten? Per aquests opositors també s’obrirà una bústia perquè puguin presentar les seves queixes?  Que no us enganyin: la mateixa vàlua testimonial té qui denuncia una irregularitat que qui manifesta que no s’ha produït cap. La nostra recomanació és que reclamin a l’Administració i, si cal, davant els jutjats. CSIF ha exigit, apel·lant al dret de transparència, l’aportació de totes les incidències presentades i el dictamen elaborat per Funció Pública que acrediti la irregularitat de totes les proves. En cas contrari, exigirem davant les instàncies corresponents, la suspensió de les proves que volen repetir.

Seguint amb el relat dels fets, la Funció Pública i els Sindicats signants de l’Acord deien fa ben poc que es realitzaria una convocatòria única i simultània per raó d’agilitat, i ara, pocs mesos després, faran tres proves en dos mesos: la fallida del 29 d’abril, i dues més, l’1 i el 8 de juliol. Però no era per agilitat? Com és possible que ara es dilatin les proves dos mesos més? Aleshores, ens preguntem, per què des d’un inici no van convocar les oposicions en els 8 caps de setmana d’aquest període, calendaritzant els processos de manera racional, distribuïts en el temps, permetent que tothom es pogués presentar a més d’una oposició, respectant els seus drets a la lliure concurrència i accés a la Funció Pública? I, llavors, per què els Sindicats signants del maleït Acord els hi van donar suport i ara decideixen juntament amb el Govern ajornar les proves i seguir amb una convocatòria que continua sent gairebé simultània? Malauradament, no tenim respostes...

També deien fa uns mesos que no disposàvem de capacitat per organitzar un procés de tal magnitud... i ara sí? Fa quatre dies s’havia d’externalitzar la gestió amb un contracte milionari a una empresa privada, i al juliol ja no cal els ajuts externs? Els treballadors i treballadores públiques ara sí disposen de les capacitats per gestionar les oposicions i fa quatre dies no? Ens quedem bocabadats quan observem com s’ha obrat aquest miracle!

Diu també la Consellera de Presidència que aquest nyap no comportarà una despesa perquè rescindiran el contracte amb l’empresa contractada per incompliment de contracte (gairebé 1.500.000€), cosa que està per veure. Però, per altra banda, confirmen que, d’ofici, abonaran indemnitzacions a tots els opositors sense especificar quantia ni concepte... A veure, fem uns senzills càlculs: si es  retornen les taxes d’examen, indemnitzacions per desplaçaments, per anul·lacions de viatges... als 13.000 aspirants, més la contractació de noves aules a sumar a les de la convocatòria anterior, més el pagament als funcionaris que facin de suport i vigilància a les futures proves...  més la quantificació del temps/salari de les persones implicades, aquest procés serà el més car de la història de Catalunya amb escreix. Però, estimats companys, no us amoïneu, que les arques de la Generalitat no ho patiran; ja ens ho trauran del complement de productivitat. Cap problema. [el complement de productivitat no valora la productivitat, com el seu nom indica, sinó els dies que hom arriba tard o que no ha anat a la feia per malalties d'un dia sense baixa o coses així: si treballes moltmoltmolt però faltes 4 dies, igual et quedes sense complement de productivitat, així que és una d'aquelles imbecilitat de la Funció Pública que tant agraden als sindicats]

Hem estat gairebé 20 anys sense oposicions, sense concursos de mèrits i capacitats, amb una taxa d’interinitat espectacular, [I AIXÍ HAN COL·LOCAT A TOTES LES ADMINISTRACIONS LOCALS, PROVINCIALS Y AUTONÒMIQUES ELS SEUS AMIC, FILLS, FILLES, ETC.] de les més altes de l’Estat, precarietat laboral institucionalitzada, amb incompliments reiterats de la normativa de Funció Pública i la comunitària. Una paràlisi administrativa en tota regla. Però en un cert moment, la Generalitat determina la reducció de la interinitat perquè els fons europeus ens obliguen... O es redueix la taxa d’interins o no cobrarem. S’han de convocar oposicions sí o sí, però no per consideració cap a l’empleat públic, sinó per diners. I és ara quan comença una història que podrien subscriure els germans Marx: si fins ara a Catalunya les oposicions sempre s’havien convocat en diferent dia i hora, es decideix ara que siguin simultànies; es determina fa dos mesos que siguin simultànies, i ara resulta que ja no han de ser exactament simultànies; es contracta una empresa privada per primera vegada per gestionar els processos, i ara es rescindeix el contracte amb l’empresa privada; es descarta la consideració i vàlua de la treballadora i el treballador públic per gestionar les proves i ara seran els funcionaris els que s’encarregaran de la gestió; es confirma que no s’anul·laran tots els processos i l’endemà s’anul·len tots els processos; obrim una bústia per testimonis a les incidències, però no obrim una bústia per testimonis de correcció; les oposicions són per l’abril, les oposicions són ara per al juliol, la Generalitat denuncia a l’empresa contactada per incompliment manifest i és ara l’empresa contractada la que denuncia a la Generalitat per incompliment manifesto... I això continua...

Si valorem ara les declaracions dels Sindicats signants de l’Acord... patètica. Cap crítica a l’Administració, cap demanda de responsabilitats, cap sol·licitud de dimissió, cap disculpa als treballadors, cap aclariment, cap reconeixement d’errades... És just recordar que, com a mínim, i sense molta determinació, CATAC demana responsabilitats i alguna indemnització més. Però la tebiesa, especialment d’UGT i CCOO, tant en les seves paraules com en la imperícia de la seva posada en escena davant les càmeres ha estat desoladora.

Ara, a les innumerables demandes judicials contra la convocatòria simultània de processos, s’uniran les denúncies dels opositors que han de tornar a examinar-se, malgrat que les seves proves es van realitzar sense irregularitats. Un veritable caos derivat d’un Acord de convocatòria simultània que CSIF ha denunciat des del minut 1. Però per acabar de complicar més la qüestió, CEGOS, aquesta empresa contractada per l’Administració que, segons la Consellera de Presidència, era el responsable de tots els mals, ha emès un comunicat. No us perdeu el més destacat de les seves declaracions a la premsa. Recollim literalment un extracte del que s’ha publicat:
 
  • Ha culpat el Govern per haver incomplert tasques "crítiques" que, al seu parer, van poder dificultar el correcte desenvolupament del procés selectiu.
  • Va advertir reiteradament el Govern dels riscos que podia suposar la falta d'anticipació i organització quant a aquestes tasques, però afirma que la Generalitat "va ignorar aquestes peticions".
  • En el contracte signat per Cegos amb l'administració pública, l'empresa privada era responsable d'imprimir exàmens i fulls de resposta, distribuir materials per a la realització dels exàmens a les aules, vigilar les aules durant l'examen i corregir-los en el termini establert. Cegos al·lega que això "només suposa una part del procés", perquè la Generalitat també tenia tasques: disposar dels espais adequats, assignar i distribuir els candidats a les aules i elaborar el material de l'examen.
  • Cegos ha intentat complir tot el contracte "tot i no disposar de tota la informació ni en temps ni en forma per part de l'administració".  "El Govern va facilitar espais on no es podia complir el seu propi protocol".
  • Cegos al·lega que, segons el protocol de la Generalitat, els aspirants havien d'ocupar com a màxim el 50% de capacitat de l'aula, però en 151 de les 213 aules proporcionades pel Govern "no es podia complir el seu propi protocol". Així, en 103 (48% del total) hi havia convocats, en diferents graus, més del 50% de la capacitat màxima de l'aula; en 48 (22%) el nombre de convocats era el mateix que la capacitat màxima; i en 62 (30%) hi havia capacitat òptima. A més, també ha denunciat que hi havia mancances a les aules d'incidències, des de les quals s'havia de coordinar la logística, atendre tot l'equip i resoldre incidències normals d'un procés així.  "En cas d'haver comptat amb l'aforament previst a cada espai, no s'haurien produït la majoria de les incidències assenyalades"." El Govern va comunicar canvis el dia anterior a les proves
  • La segona tasca del Govern era assignar i distribuir els candidats a les aules.  Cegos creu que les normes que va fixar la Generalitat "van poder agreujar" la situació.  Cegos afirma que la Generalitat va enviar "a dos dies de l'examen, canvis sobrevinguts d'assignació de persones a les aules" que afectaven persones amb necessitats adaptatives. L'empresa assegura que fins i tot van comunicar alguns canvis el dia anterior a les proves. Per tot plegat, l'empresa afirma que "va avisar la Generalitat sense obtenir cap resposta".
     "Fins a 3 ocasions es va advertir el Govern de la necessitat de tenir els exàmens dins del termini".
  • L'última tasca tenia a veure amb l'elaboració del contingut dels exàmens que haurien de fer els opositors i que després imprimia Cegos. L'empresa ha explicat que la impressió i segellament dels exàmens en caixes per distribuir a les aules "requereix un temps de preparació segons el contracte d'almenys 7 dies si es tracta d'un únic examen o convocatòria". En aquest procés hi havia 73 convocatòries simultànies d'examen, fet que suposa 656 models d'examen diferents: "Fins a 3 ocasions es va advertir la Generalitat de la necessitat de tenir tots els exàmens en aquest termini per assegurar la fiabilitat del muntatge de les caixes. La Generalitat va ignorar aquestes peticions".  El termini s'acabava el 23 d'abril, quan faltaven per entregar 184 tipus d'exàmens (17% del total d'exemplars a imprimir); el dia anterior a les proves faltaven per entregar 16 tipus d'exàmens; fins al dijous 27 (a dos dies de l'examen) Cegos no va rebre la llista definitiva de convocats amb la seva assignació per aules; i el dia anterior a la prova va rebre una llista de canvis sobrevinguts que afectava gairebé a 100 persones. Davant el risc de no tenir algun model d'examen en alguna aula l'empresa "va demanar a la Generalitat com a mesura d'emergència la utilització de les impressores existents a les facultats" on es feien les proves, però no va ser possible en la majoria de les ubicacions, cosa que va agreujar els retards.  Cegos lamenta que el Govern rescindeixi el contracte. [és a dir, CEGOS NO TÉ IMPRESSORES, LA GENERALITAT NO TÉ IMPRESSORES PERÒ COBREN COM SI EN TINGUESSIN]

US RECORDEM QUE EN BASE A LA RESOLUCIÓ QUE EMETI L’ADMINISTRACIÓ, EXIGIREM DAVANT LES INSTÀNCIES CORRESPONENTS, LA SUSPENSIÓ DE LES PROVES QUE VOLEN REPETIR.

I ara, què dirà la Consellera, la Secretària, la Funció Pública, els Sindicats signants... Assumirà ara cap responsabilitat pel desastre del dia 29 d’abril? Segur que no. Només, com us hem dit, es produeix una fugida endavant. Això no ha fet més sinó que començar.