20100324

Renfe: la web de la realitat no és de la Renfe

Data Estel·lar (de la premsa diària) Dimecres 20100324

Com que sempre sóc el que es queixa sobre els trens de rodalies... Ho faig perquè els conec, i perquè sé positivament que poden funcionar bé amb petits esforços.... doncs avui us poso una nota positiva.

Llegeixo al diari que un "estudiant de 21 anys", concepte vague i amorf, ha creat una web per informar sobre les incidències, és a dir, retards, als trens.

L'he mirada, i hi donaré un punt de confiança. La instal·laré al llistat de webs interessants d'aquí al costat.

Es pot veure una clara distribució per linies, colors, números i nom de les línies.


La web oficial de Rodalies Catalunya, ha passat desapercebuda... per exemple, el dia de la neu, ¿algú la coneixia? ¿Va sortir en els resultats destacats del Google? ¿Va sortir a les webs de notícies? ¿A la tele o a la ràdio?

Per als aficionats a la foreria, tenim transport.cat

Em nego a posar la web de Renfe perquè el dia de la neu (20100310), entre les 10 del matí i les 17 de la tarda... res, cap informació. Segurament ho van fer per rebuig al traspàs de Rodalies a la Generalitat o, a escollir, per la seva tradicional ineptitud i ineficàcia. En qualsevol dels casos, Renfe va tornar a dimitir de la seva funció pública.

Per no perdre el costum,  poso també una nota negativa... com és habitual, la Renfe té retards exagerats en les jornades prèvies a la Setmana Santa. Segurament són vagues il·legals convertides en avaries. N'hi ha hagut, en els darrers dies, a La Granada (estació on no paren gairebé trens però que afecta a tots els trens de la línia C4 Sud). També a la C4 Nord, on els trens de cap a les 8 del matí no passen a l'hora. I també a la C2 Nord, on els trens portaven retards de [ ] minuts, usant la pronunciació de la veu de les estacions. Destacable la llauna de sardines, metàfora coneguda per tothom, a la C4 Nord el dilluns al matí.

La previsió: atents als darrers dies abans a Setmana Santa i als primers posteriors, perquè es preveu un núvol d'esquadronsdelamort demanant bitllets.

Nota suplemetària: què passa amb els torns? De sempre, l'estació Barcelona-Plaça Catalunya té els torns mal posats: n'hi ha molts per sortir i pocs per entrar-hi. Però veig que aquesta particularitat s'ha anat estenent a altres estacions. Aquesta incomoditat i inefectivat (per què vull un bitllet que no puc picar perquè tots els torns tenen l'aspa i no puc accedir a les vies?), a la Plaça Catalunya quedava amagada sota la il·lusió que a l'altra banda els torns tinguessin via lliure... un es busca la vida i no sol anar a l'altre banda a picar el bitllet; a més, però, millor que les il·lusions romanguin sense ser esclafades contra la dura realitat.


A estacions on han posat torns en els darrers temps, ja es va notar que es reduïa la quantitat de gent que entrava a la via per unitat de temps, és a dir, acumulació als accessos, cues estúpides perquè abans no existien i pèrdues de trens (un tren pot trigar entre 8 y 65 minuts en passar, no és una freqüència de metro... en part per sort per als veïns de les vies i estacions perquè Adif i la Renfe no entenen el que és el descans dels veïns i posen els xiulets, músiques i altaveus mega-forts, i els trens no es compren dels més silenciosos tampoc, i les vies no estan adaptades a que no retombin edificis...R+D+i... sobre el paper però mai a la pràctica, "que inventen ellos"). A més, resulta que els torns (barreres d'accés i sortida a les vies, on s'ha de picar o cancel·lar el bitllet de tren) no són intel·ligents; són babaus. No saben discriminar quan hi ha gent que entra o surt, o quan és el moment de més afluència d'entrada o de sortida: o els informàtics no saben programar-los o els caps de compres d'ADIF no els han comprat així, però, en definitiva, són màquines defectuoses que no garanteixen el servei públic. Darrerament, ja m'he trobat amb cadenes de 6, 7, 8 torns, amb només un o dos en funcionament. De fet, l'altre dia, només funcionava un dels torns, i vaig veure venir un tren, obrir les portes i sentir els xiulets com que se n'anava... per sort un altre torn estava obert. Potser el cap d'estació, fart de tanta ineptitud, va decidir forçar-lo per als desesperats. Gràcies a això, vaig poder agafar un tren que, per cert, era l'anterior, perquè anava molt ple, és a dir, amb la gent de la seva hora i de la següent.

Sobre la nevada: encara no havia dit que els dies següents, les màquines de comprar bitllets no funcionaven. Això ja he vist que passa quan plou. "Casualitat", em deia... doncs no, era realitat.  Una de cada dos màquines noves que, quan plou, deixen de funcionar. Curiós.