20110124

Saga Central Asia: Enter ! o ¡Tayikistan!

Data Estel·lar transcaucásica y posttransdniesteriana besarábica Dilluns 20110124

Darrerament penso que les coses -tot, en general- van amb un endarreriment de 20 anys. En altres casos, penso que estem anant enrera 50 anys a una gran velocitat... En el cas d'Àsia Central, tinc aquesta sensació de que va amb retard, respecte a les meves expectatives. Tot el poquet que sé és perquè m'ho he buscat jo solet, a despit del que no hi havia a Internet ni del que no hi havia als llibres ni a les revistes especialitzades ni a la premsa generalista... algun llibre de viatges (gràcies) i prou!

Un dia, cap a mitjans del 00 (però segurament era una idea madurada al llarg dels anys)  vaig arribar a la conclusió que aquella gent que habitava a Àsia Central, que podrien haver viscut molt bé, eren una civilització de corruptes. Va ser un cop.

Era igual, perquè potser jo era l'únic que sabia que més enllà del Llac Caspi hi havia països amb llengües i formes de fer molt variades.

De cop, es va començar a parlar del petroli i, sobretot, del gas natural. I la corrupció va ser encara més ferotge. I les dictadures pesonalistes. I les falses revolucions (de colors). I va arribar el terrorisme islamista i l'islamisme polític (que no són el mateix, per si a algún li interessa).

La influència de la guerra d'Afganistan (la de Bush, Blair, els serveis secrets de Pakistan  contra el taliban, el Mulà Omar i Bin Ladin) va portar inestabilitat a tota la zona. Va servir perquè Estats Units, i no solament, Rússia, tradicional potència colonial a la zona, tingués bases militars i logístiques. I, en tot aquest suquet, el tema de les canonades del gas enmig de les guerres del gas (base de gran part dels conflictes euroasiàtics del anys 00 i 10). Això va obrir una escletxa per a l'entrada de la nova potència emergent: Xina, amb una emigració acusada d'invasió per aquest petit país (i que, sense més dades que no en tinc, jo compararia amb allò del Tibet o la part xina de Mongòlia, per exemple, on els xinesos han s'hi instal·len i ho compren tot).

És així com serà Tayikistan (capital: Dushanbe) el proper lloc del conflicte asiàtic, segons l'Eurasianhub, una institució que tracta aquests temas (ja dic, per a mi i els meus interessos, amb 20 anys de retard... què hi farem, en una altra vida serà), el proper lloc de conflicte, després d'Afganistan, de la fallida de l'Estat a Pakistan. Com vaig dir en el seu moment, el pitjor que li ha passat a Pakistan no ha estat Pervez Musharraff

L'Eurasianhub s'ho pren amb filosofia i prudència: no diu que això passarà sinó que estiguem previnguts en el tema del coneixement sobre Tayikistan per si el conflicte esclata obertament i apareix a les notícies.